.
Výťahy
a Európska Únia
Na základe zmluvy o založení Európskeho hospodárskeho
spoločenstva a snahe o spoločnom trhu, bolo potrebné zjednotiť rôzne
normy a predpisy v jednotlivých členských krajinách.
Bola vydaná smernica Európskeho parlamentu a rady č. 95/16/ES z
roku 1995 o zbližovaní právnych predpisov členských štátov EU tykajúcich
sa výťahov.
Výťahy inštalované v minulosti
v Československu sú vysoko rizikové. Dokonca výťahy s nosnosťou
250 kg nespĺňali ani vtedajšie normy RVHP. Bola vydaná, takzvaná
oborová norma, ktorou sa upustilo od niektorých bezpečnostných predpisov
(dvere v kabíne, drôtové vodidlá, osvetlenie v šachte, minimálne
rozmery, nosnosť a iné).
Odstránenie bezpečnostných
rizík
Pre nápravu (odstránenie) týchto bezpečnostných rizík,
ktoré ohrozujú nielen používateľov výťahov (najmä deti), ale aj
pracovníkov servisu (montérov), bola v decembri 2003 vydaná norma
STNEN 81-80. Sú v nej zakotvené pravidlá pre zvyšovanie bezpečnosti
v existujúcich výťahoch, ktoré sú trvalou súčasťou budov. Podľa
tejto normy je potrebné pri kontrole výťahu vyhotoviť analýzu bezpečnostných
rizík a odovzdať tento záznam prevádzkovateľovi. V norme sa uvádza
až 74 nebezpečenstiev - nebezpečných situácií, ktoré treba odstrániť
s cieľom dosiahnuť zodpovedajúcu úroveň bezpečnosti, aká je pri
novoinštalovaných výťahoch.
V minulosti sa výrobcovia a prevádzkovatelia alibisticky chránili
pred zodpovednosťou vydávaním rôznych predpisov a nariadení. Pri
úraze alebo usmrtení občana sa dokazovalo, aký predpis porušil.
Filozofia noriem EU vychádza z predpokladu, že používateľ nepozná
predpisy, napríklad dieťa alebo keby si chcel občan zámerne spôsobiť
úraz či smrť, aby to zariadenie neumožňovalo.
Samozrejme, že sa nedá naraz vymeniť 40 000 výťahov nainštalovaných
v Slovenskej republike. Bezpečnostné riziká sa dajú odstraňovať
postupným spôsobom. Najprv veľmi nebezpečné, ktoré priamo ohrozujú
zdravie a život, až po menej nebezpečné. Treba žiadať servisné organizácie,
aby prevádzkovateľovi odovzdali formulár, v ktorom sú tieto bezpečnostné
riziká zaradené do určitých prioritných úrovní. Norma odporúča odstrániť
riziká do 5 rokov (2 roky už prešli) a do 10 rokov rekonštruovať
alebo vymeniť zariadenia, aby spĺňali úroveň bezpečnosti v plnom
rozsahu.
Pre postupné odstraňovanie bezpečnostných rizík existuje na Slovensku
veľmi dobrá a cenovo prístupná súčiastková základňa (fy. Slov -
Imex).
Zahraniční výrobcovia združení v asociácii výrobcov výťahov poukazujú
na nízku úroveň výrobcov výťahov a tiež na nízku úroveň niektorých
miestnych servisných firiem. Jednak nerobia analýzu rizík, na druhej
strane pri opravách stále používajú staré nebezpečné komponenty,
ktoré sú niekedy aj drahšie (napr. zámky, systémy pre mazanie, dotvárače
- rozvádzače a pod.). Preto by prevádzkovatelia mali žiadať, aby
súčiastky používané pri opravách boli certifikované a spĺňali požiadavky
EU noriem.
Pri obdržaní analýzy bezpečnostných rizík je na vlastníkoch, aby
sa rozhodli, akým spôsobom sa začnú odstraňovať nedostatky, alebo
či sa rozhodnú pre radikálne riešenie.
Treba si uvedomiť, že do údržby starých nebezpečných zariadení sa
vkladajú ročne nemalé peniaze. Pri rekonštrukcii sa vykonáva už
len nutný servis (revízie), na ostatné poruchy sa vzťahuje záruka
(24 - 36 mesiacov).
Servis výťahov
Úroveň servisu výťahov je rôzna. Podľa toho je odvodený
aj technický stav výťahov. Ak servis výťahov dlhodobo vykonáva zodpovedná
organizácia a účtovanie za práce je dohodnuté paušálnymi platbami,
je snaha servisnej firmy zvyšovať spoľahlivosť zariadení, a tým
znižovať svoje náklady. Postupne si zariadenia dajú do takého stavu,
aby mali čo najmenej porúch. Ak nie je istota, že servis je dlhodobý
a výsledok každoročného výberového konania je neistý, nemajú motiváciu
do zariadení investovať a opravy sa obmedzia na najnutnejšie zásady
(spojazdnenie výťahov). Z praxe vieme, že servis získavajú aj organizácie
s najnižšou cenou bez ohľadu na referencie, technické vybavenie,
kvalifikáciu pracovníkov a schopnosť modernizácie. Výsledok takejto
servisnej činnosti je zníženie životnosti výťahov a následne zvýšené
náklady na udržanie výťahov v prevádzke. Tieto firmy predložia nízke
poplatky za paušálny servis, ale v priebehu roka fakturujú veľké
sumy za tzv. mimopaušálne opravy. Zvyčajne po určitom čase prídu
s oznámením, že zariadenie je opotrebované, nie sú náhradné diely
a že výťah treba vymeniť.
Kto musí výťah kontrolovať
Povinnosťou prevádzkovateľov je zabezpečiť, aby každý
výťah kontroloval dozorca (týždenné prehliadky), výťahový technik
(medziobdobné prehliadky) a revízny technik (3-mesačné prehliadky
a 3 ročné skúšky).
V minulosti dozorcovia, prípadne výťahový technici boli zamestnanci
správcovských firiem (bytové družstvá, bytové podniky) a revízie
vykonávali oprávnené organizácie dodávateľským spôsobom. Malo to
tú výhodu, že keď dozorca výťahu bol technicky vzdelaný (elektrikár,
prípadne vyťahár), mnoho jednoduchých porúch odstraňoval sám bez
nutnosti objednávať a platiť servisnej firme. V ostatnom čase tieto
činnosti komplexne zabezpečujú servisné firmy. Dozorcovia výťahov
z ekonomických dôvodov dostali do svojej pôsobnosti veľké množstvo
výťahov. Keď sa majú zodpovedne vykonávať kontroly, zápisy do kníh
výťahu (pri 200 výťahoch až 800 zápisov mesačne) mnohokrát nezostavá
nič iné, len tieto činnosti vykonávať formálne. Ďalšie povinnosti
dozorcu sú vyprosťovanie uviaznutých osôb, čistenie strojovne, prípadne
šachty, drobné údržby.
Platby za servis a opravy
výťahov
Platby za servis výťahov môžu byť dohodnuté niekoľkými
spôsobmi:
1. Cenníkové kalkulácie
Objednávateľ obdrží aktuálny cenník, kde sú jednotlivé úkony
rozpísané položkovite. Po vykonaní práce servisný pracovník do pracovného
výkazu vyznačí druh vykonanej práce a číslo položky. Na základe
takto potvrdeného výkazu sa vystaví zberná faktúra.
2. Paušálne platby
Nakoľko sa pri servise výťahov vyskytujú tzv. opakované výkony
(revízie, prehliadky, mastenie, opravy), zmluvné strany sa dohodnú
na konečnej ročnej sume - napr. 12 000 Sk. Táto platba sa rozdelí
na 12 mesiacov. Tento paušál sa môže faktúrovať mesačne (1 000 Sk)
alebo štvrťročne (3 000 Sk).
Práce nezahrnuté v cenníku alebo nezahrnuté v paušále (napr. výmena
skla na šachte) sa môžu faktúrovať v tzv. hodinovej zúčtovacej sadzbe
(HZS). Táto sa pohybuje od cca 200 do 400 Sk/hod. podľa typu výťahu
a miesta vykonávania servisu.
Napriek tomu, že niektorí prevádzkovatelia nemajú dôveru k paušálnym
platbám, môže to byť vzájomné výhodné. Treba podrobne dohodnúť rozsah
prác, ktoré sú zahrnuté do paušálnych platieb (komplexný alebo čiastočný
servis). Taktiež je možné dohodnúť kumulatívnu čiastku zahrnutú
do paušálu, pomocou ktorej sa vytvorí rezerva na výmenu niektorých
drahších komponentov (výťahový stroj, rozvádzač, kabína, dvere a
pod.). Takto sa platby za väčšie opravy rozložia do dlhšieho časového
úseku - obdoba splátkového systému.
Inovácia výťahov
Účelom modernizácie výťahu je mimo odstránenia bezpečnostných
rizík zlepšenie technických parametrov výťahu. Napríklad zväčšenie
rozmerov kabíny, zväčšenie nosnosti a rýchlosti, montáž automatických
dverí, monitoring výťahov diaľkovým prenosom, komunikácia z kabíny
do servisnej firmy, úprava komponentov pre prepravu imobilných osôb
a iné.
Vzhľadom na stúpajúce ceny energií je zaujímavá ponuka nových riešení
pre pohon výťahov. Ide o synchrónny bezprevodový stroj s pernamentnými
magnetmi, ktorý je riadený frekvenčnou reguláciou. Je určený pre
pohon výťahov od nosnosti 250 kg do nosnosti 1 250 kg, od rýchlosti
0,63 m/s do rýchlosti 1,75 m/s pre sériu DIANA. Diskové stroje sa
môžu použiť až do nosnosti 2 500 kg a rýchlosti do 2,5 m/s.
Tieto pohony sa vyznačujú veľmi nízkou spotrebou elektrickej energie.
Napríklad pre výťah nosnosti 350 kg stačí pohon s výkonom 1,5 kW
(úspora energie je cca 50 %).
Ohradenie výťahových šachiet - drôteným pletivom je ďalší problém.
Najnižšie náklady vyžaduje úprava, keď sa pletivo obloží sadrokartonovými
doskami.
Ovládacie tlačidla v staniciah sú štandardne vybavené digitálnou
signalizáciou (displej).
Ďalšou úsporou elektrickej energie a zväčšenie prepravnej kapacity
sa dosiahne pomocou obojsmerného zberného riadenia (Simplex) alebo
spojením viacerých výťahov do spoločného riadenia - obojsmerné skupinové.
Pri výberovom konaní na cenu rekonštrukcie treba zhodnotiť zároveň
cenu servisu, kvalitu komponentov a referencie firmy z predošlých
zákaziek. Je všeobecne známe, že najnižšiu a najvyššiu cenu by mala
výberová komisia vylúčiť.
Čo má zákazník požadovať
Pri čiastočných opravách požadovať komponenty (rozvádzač,
revízne súpravy na kabíne, zámky, atď.), ktoré pri výmene ďalších
dielov (automatické dvere, zberný systém, dvojrýchlostný alebo regulovaný
pohon) budú zabezpečovať kompatibilitu riadiaceho systému a nebude
potrebné tieto diely nahradiť novými.
Prihliadať na doterajšie skúsenosti s miestnymi firmami, ktoré bývajú
operatívnejšie, požadovať moderné systémy, ktoré zabezpečia vyšší
komfort, bezpečnosť zvýšenie prepravnej kapacity a zníženie prevádzkových
nákladov.
Informácie môžu poskytnúť organizácie (autorizované osoby), ktoré
dozorujú vyhradené technické zariadenia - TUV, Technická inšpekcia,
prípadne Cech vyťahárov.
Po vykonanej oprave alebo modernizácii, trvať na vykonaní predpísaných
skúšok a odovzdaní certifikátov a prehlásení o zhode v zmysle noriem.
V prípade akýchkoľvek otázok kontaktujte Cech výťahárov, Letná 27,
040 01 Košice, tel.: 00421 55/632 3207, fax: 00421 55/632 3383,
mobil: 0903 907 047, e-mail: tuchyna@kbc.sk, web: www.tuchyna.sk.
Pavol Tuchyňa - predseda Cechu vyťahárov
|