.
Miesto
chaosu chceme systémové riešenie
Zákon o tepelnej energetike č. 657/2004 Z.
z., účinný od 1. 1. 2005 v § 20, ustanovuje podmienky skončenia
odberu tepla a v odst. 4 § 20 ustanovuje, že rozsah ekonomicky oprávnených
nákladov vyvolaných odpojením ustanoví všeobecne záväzný právny
predpis, ktorý vydá Úrad regulácie sieťových odvetví (ÚRSO). V januári
2006 úrad publikoval návrh tejto vykonávacej vyhlášky.
Pripomienkovanie Vyhlášky bolo ukončené 6. 2.
2006 a okrem dotknutých ministerstiev sa k nej vyjadrovalo ešte
23 rôznych inštitúcií, medzi ktoré patrilo aj Združenie spoločenstiev
vlastníkov bytov na Slovensku (ZSVB).
Vyhláška má veľa zástancov, ale aj oponentov.
Medzi
najčastejšie dôvody nesúhlasu patril nesúlad s Ústavou Slovenskej
republiky, a to v obmedzovaní vlastníckych práv v zmysle článku
20 Ústavy SR odstavec 3, citujem: "Vlastníctvo zaväzuje. Nemožno
ho zneužiť na ujmu práv iných alebo v rozpore so všeobecnými záujmami
chránenými zákonom."
Navrhovateľ vyhlášky (URSO) však konštatuje: "Predložený návrh
vyhlášky je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými
všeobecne záväznými právnymi predpismi." Ďalší oponenti Vyhlášky
argumentujú monopolným postavením výrobcu a dodávateľa tepla, ktorý
môže znemožniť výber dodávateľa alebo zmariť zámer výstavby kotolne,
pokiaľ nebudú doterajšiemu dodávateľovi uhradené ekonomicky oprávnené
náklady, plynúce z odpojenia od centrálneho tepelného zdroja (CTZ).
Názor Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku vychádza
z tisíckrát overenej pravdy a to, že poriadok robí priateľov.
To, že v tomto nebol poriadok a žiadne pravidlá pri odpájaní sa
od CTZ neexistovali, je holé konštatovanie. Neexistovali žiadne
zákonné úpravy pre mestá a obce, týkajúce sa energetickej koncepcie.
Výsledkom je aj skutočnosť, že predstavitelia miest bez problémov
vydali súhlas takmer všetkým majiteľom obchodných reťazcov TESCO,
hypermarketom a pod. s budovaním vlastných zdrojov tepla a nevyužili
sa možnosti vybudovaných CTZ (ktoré sú často majetkom obcí, ale
ich prenajali!). Túto skutočnosť vnímajú občania veľmi negatívne,
pretože plné využitie kapacít vybudovaných teplární je touto skutočnosťou
značne ovplyvnené. Využitie kapacity priamo súvisí s tvorbou ceny
za vyrobené a dodané teplo. Táto sa prenáša na tých občanov, ktorí
ostali a sú odberateľmi tepla z CZT!?
Pripomienky ZSVB sa ďalej týkali niektorých paragrafových znení
vyhlášky. Odporúčali sme, aby vyhláška bola doplnená aj o termín
odstránenia vonkajšej prípojky a o termín vyregulovania vykurovacieho
systému po odpojení.
Ďalej v návrhu vyhlášky nie je doriešená skutočnosť, ak sa napríklad
bytový dom odpojí, bude znášať ekonomicky oprávnené náklady a uhradí
ich z fondu opráv? Ale do termínu odpojenia si už napríklad dva
byty v dome vybudovali a zriadili samostatné kúrenie. Podľa terajšieho
znenia vyhlášky by títo vlastníci v čase odpojenia už neznášali
žiadne náklady. Jasne by malo byť uvedené, že aj títo vlastníci
sa na nákladoch budú podieľať.
Na bezhlavé odpájanie od CZT doplácali a doplácajú tí, ktorí v systéme
zotrvali, a tých je väčšina.
Účelom vyhlášky je teda úprava vzájomných vzťahov medzi dodávateľom
a odberateľom pri skončení odberu. Keďže "bezprávny stav"
prináša chaos, je lepšie, nech sa aj do tejto činnosti zavedie poriadok
(samozrejme, po dlhšej dobe pripomienkovania, aby bol čas zapracovať
všetky reálne možné situácie.
Žiaľ, skutočnosť je iná.
Pripravovanú novelu, ktorou sa mení a dopĺňa zákon o tepelnej energetike
č. 657/2004 Z. z., a tým aj niektoré povinnosti a pravidlá pri odpájaní
sa od CZT, Združenie spoločenstiev zo strany predkladateľa Ministerstva
hospodárstva SR nedostalo k pripomienkovaniu!
Na Slovensku je to tak. Ten, koho sa problém týka, nemá do toho
čo hovoriť. Dokedy?!
Zdenka Jurčáková,
prezidentka ZSVB
|