|
V predchádzajúcom príspevku boli uvedené
všetky princípy a nariadenia, ktoré treba
dodržať pri výstavbe rodinného domu podľa
v súčasnosti platných predpisov - stavebného
zákona a príslušných vyhlášok. Pretože nový
stavebný zákon je v štádiu prípravy a ak
prejde schvaľovacím procesom, mal by od
roku 2010 vstúpiť do platnosti, uvádzame
prehľad pripravovaných zmien a odlišností.
Navrhované
zmeny
Návrh zákona o územnom plánovaní
a stavebnom poriadku, ktorý nahradí v súčasnosti
platný stavebný zákon, je koncipovaný ako
ucelená komplexná právna úprava v oblasti
územného plánovania a verejného stavebného
práva; zahŕňa procesy obstarávania a schvaľovania
územných plánov, ako aj hmotnoprávne ustanovenia
umiestňovania, ohlasovania a povoľovania
stavieb vrátane kolaudácie, odstraňovania
stavieb, osobitných oprávnení stavebného
úradu, štátneho stavebného dohľadu a sankcií.
V samostatnej časti sa upravuje verejná
správa, a to kompetencie orgánov verejnej
správy v oblasti územného plánovania a stavebného
poriadku vrátane vymedzenia stavebných úradov,
špeciálnych stavebných úradov a Slovenskej
stavebnej inšpekcie. Návrh obsahuje nové
vymedzenie stavebných úradov so zachovaním
zásady, že stavebným úradom je každá obec
a pôsobnosť stavebného úradu je preneseným
výkonom štátnej správy.
Nová právna úprava v časti územného plánovania
vychádza z tradícií územného plánovania,
jeho postupnej modifikácie v deväťdesiatych
rokoch a zo skúsenosti, že zmeny uskutočňované
v území vždy ovplyvňujú širšie okolie, môžu
výrazným spôsobom ovplyvniť jeho kvalitu
a spätne kvalita prostredia vplýva na zmeny
v území. Nástroje územného plánovania -
územnoplánovacia dokumentácia, územnoplánovacie
podklady a územné rozhodnutia, určujúce
priestorové usporiadanie a funkčné využívanie
územia a ich regulatívy, sú záväznými podkladmi
pre povoľovacie konania.
Nová právna úprava v časti stavebný poriadok
nadväzuje na úpravu územného plánovania,
pričom povoľovanie stavieb závisí priamo
od dobrej územnoplánovacej prípravy.
Kategorizácia
stavieb
Zavádza sa nová kategorizácia
stavieb vo väzbe na povoľovacie postupy
na:
- stavby, ich zmeny, terénne úpravy, údržba
stavby, nevyžadujúce stavebné povolenie
ani ohlásenie stavebnému úradu,
- stavby, ich zmeny, terénne úpravy a údržba
stavby, vyžadujúce ohlásenie stavebnému
úradu,
- stavby, ich zmeny, terénne úpravy a údržba
stavby, vyžadujúce stavebné povolenie,
- stavby vyžadujúce stavebné povolenie v
sprísnenom režime povolenia.
Stavby podliehajúce jednotlivým povoľovacím
procesom sú taxatívne vymenované v prílohe
stavebného zákona.
Podľa princípu zjednodušovania povoľovania
stavieb sa oproti súčasnému stavu výrazne
rozšírila kategória stavieb nevyžadujúcich
povolenie ani ohlásenie stavebnému úradu,
aj kategória stavieb, ktoré vyžadujú iba
ohlásenie stavebnému úradu. Nová kategorizácia
stavieb je predpokladom výrazného zjednodušenia
administratívneho postupu a predstavuje
jeden z pilierov nového poňatia stavebného
poriadku.
Dôležité je, že zjednodušenie povoľovacieho
procesu je podmienené prenesením ťažiska
povoľovania stavieb do územnoplánovacieho
procesu ako samosprávnej kompetencie obce,
a to za predpokladu, že umiestňovacie podmienky
stavby sú jednoznačne vyriešené regulatívmi
územného plánu zóny a územným rozhodnutím
alebo územným súhlasom.
Zavádza sa možnosť vydať predbežné stavebné
povolenie pre urýchlenie výstavby vybraných
druhov stavieb, čím sa umožní vykonať prípravné
práce a niektoré stavebné práce potrebné
na uskutočňovanie stavby pred vydaním stavebného
povolenia.
Upresňuje sa proces kolaudácie stavby s
možnosťou predčasného užívania stavby, komplexného
preskúšania a skúšobnej prevádzky stavby
ešte pred kolaudáciou.
Zavádza sa inštitút audítora stavby (v doteraz
platnom zákone takýto inštitút neexistuje,
celý povoľovací, kontrolný a kolaudačný
proces je v kompetencii stavebného úradu).
Audítor
stavby
Je to fyzická osoba s oprávnením,
zapísaná v zozname audítorov stavby, ktorý
vedie ministerstvo:
- musí ním byť odborne spôsobilá osoba s
najmenej 10 ročnou praxou,
- vykonáva odborné činnosti a administratívno-technické
úkony povoľovacích konaní,
- má okrúhlu pečiatku a zodpovedá za škodu
spôsobenú výkonom svojej funkcie.
Audítor stavby vstupuje do povoľovacieho
procesu v rámci zjednodušeného stavebného
konania, v ktorom osvedčením potvrdzuje
splnenie podmienok pre vydanie stavebného
povolenia a pre vydanie kolaudačného osvedčenia
pri zákonom splnených podmienok. Tento postup
je podmienený súhlasným stanoviskom všetkých
účastníkov konania. Audítor má tiež oprávnenie
sledovať celý proces výstavby, vykonať záverečnú
kontrolnú prehliadku stavby a vydať odborný
posudok pre kolaudáciu stavby.
Novou úpravou povinností osôb zúčastnených
na výstavbe sa vymedzujú postavenie a zodpovednosť
vlastníka stavby, stavebníka, projektanta,
zhotoviteľa stavby, stavbyvedúceho a stavebného
dozoru a zjednocujú a upresňujú povinnosti
každého vlastníka stavby bez ohľadu na druh
vlastníctva, osobu vlastníka a druh stavby,
vrátane povinnosti udržiavať stavbu, vykonávať
včas udržiavacie práce na zachovanie úžitkových
vlastností stavby a jej stability a bezpečnosti
pri užívaní až po povinnosť odstrániť stavbu
po jej životnosti.
Zákon novo upravuje aj postavenie generálneho
projektanta a generálneho zhotoviteľa stavby.
Posilňujú sa nástroje kontroly sledujúcej
uskutočňovanie stavby a odstránenie zistených
nedostatkov, a to najmä sprísnením postupu
stavebného úradu pri nepovolených stavbách,
najmä zavedením nových mechanizmov na zabezpečenie
zastavenia stavebných prác voči stavebníkovi,
zhotoviteľovi a prevádzkovateľovi rozvodných
sietí, ako aj podrobnejšou a presnejšou
úpravou výkonu štátneho stavebného dohľadu
aj s využitím kontrolných prehliadok stavieb
zo strany audítora stavby.
Nepovolená
stavebná činnosť
Ide o tzv. "čierne stavby"
- nerešpektovanie rozhodnutia stavebného
úradu o zastavení prác na nepovolenej stavbe
sa považuje za osobitne závažné porušenie
stavebného zákona. Zavádzajú sa nové sankcie
a opatrenia na zastavenie stavebných prác
na nepovolenej stavbe voči zhotoviteľovi
s možnosťou zrušenia živnostenského oprávnenia
a voči správcom sietí - dodávateľovi vody
a elektrickej energie na zastavenie ich
dodávok na nepovolenú stavbu.
V časti sankcií sa novo vymedzujú priestupky
a iné správne delikty, pričom sa skutkové
podstaty adresnejšie spájajú so zodpovednosťou
jednotlivých účastníkov výstavby a nie iba
so stavebníkom a zavádzajú sa tiež poriadkové
opatrenia, ako sankcie viazané na výkon
štátneho stavebného dohľadu, ktoré teraz
v zákone chýbajú.
Pri ukladaní pokút za porušenie zákona sa
určuje aj spodná hranica ich výšky a podstatne
sa zvyšuje ich horná hranica. Pri opakovanom
porušení stavebného zákona hrozí pokuta
až dvojnásobok hornej sadzby.
Do novej právnej úpravy boli prevzaté v
celom rozsahu nástroje zefektívnenia a racionalizácie
procesných povoľovacích postupov, zavedené
už ostatnou novelizáciou platného stavebného
zákona; týka sa to súčinnosti s dotknutými
orgánmi podľa osobitných predpisov
Pre zavedenie zákona v praxi ministerstvo
vydá podľa splnomocňovacích ustanovení zákona
vykonávacie predpisy formou vyhlášok pre
oblasť územného plánovania, stavebného poriadku
a o všeobecných technických požiadavkách
na výstavbu.
Je dôležité uviesť, že podľa prechodných
ustanovení zákona konania začaté pred účinnosťou
nového stavebného zákona sa ukončia podľa
teraz platného stavebného zákona (č. 50/1976
Zb.).
Návrh zákona v článku II upravuje zákon
o živnostenskom podnikaní v časti, ktorá
spresňuje podmienky pre viazanú živnosť
v oblasti projektovania a uskutočňovania
stavieb a činnosti audítora stavby vzhľadom
na požadované vzdelanie a prax.
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. júla 2010.
Z podkladov MVRR SR
|